Tiedotus ja tapahtumat

PUOLIVUOSITTAINEN TIEDOTE EUROVÄÄRENNÖKSISTÄ

Vuoden 2012 jälkipuoliskolla poistettiin kierrosta yhteensä 280 000 väärennettyä euroseteliä. Koko vuonna 2012 väärennöksiä poistettiin kierrosta 12,4 % vähemmän kuin edellisvuonna. Vuoden 2012 jälkipuoliskolla väärennöksiä havaittiin kuitenkin 11,6 % enemmän kuin vuoden alkupuoliskolla.

Alla olevassa taulukossa esitetään puolivuosittaiset tiedot kierrosta poistetuista väärennöksistä.

Tarkastelujakso

2/2009

1/2010

2/2010

1/2011

2/2011

1/2012

2/2012

Väärennösten määrä

447 000

387 000

364 000

296 000

310 000

251 000

280 000

Liikkeessä olevien aitojen eurosetelien määrään verrattuna (vuoden 2012 jälkipuoliskolla keskimäärin 14,9 miljardia seteliä) väärennösten määrä on edelleen hyvin pieni.
Eurojärjestelmä – eli Euroopan keskuspankki (EKP) ja euroalueen 17 kansallista keskuspankkia – kehottaa kuitenkin edelleen kaikkia olemaan käteismaksutilanteissa valppaina mahdollisten seteliväärennösten varalta. Aidot setelit on helppo tunnistaa käyttämällä EKP:n eurosivuilta ja eurojärjestelmän kansallisten keskuspankkien verkkosivuilta tuttuja yksinkertaisia testejä eli TUNNUSTELEMALLA setelin painatusta, KATSOMALLA seteliä ja KALLISTELEMALLA sitä. Jos on silti epävarma yksittäisen setelin aitoudesta, väärennökseksi epäilemäänsä seteliä voi verrata sellaiseen, jonka tietää olevan aito. Epäilyttävän setelin haltuunsa saaneen tulisi ottaa yhteyttä poliisiin (tai kansalliseen keskuspankkiin, mikäli kansallinen käytäntö sen sallii).

Oheisessa taulukossa esitetään eri seteliarvojen osuudet vuoden 2012 jälkipuoliskolla kierrosta poistetuista väärennöksistä.

Seteliarvo

Prosenttiosuus

0.5%

1.5%

42.5%

40.0%

13.0%

2.0%

0.5%

Eniten väärennettiin edelleen 20 ja 50 euron seteleitä. Kuluneen puolen vuoden aikana 20 euron setelien osuus väärennöksistä kasvoi ja 50 euron setelien osuus pieneni. Vuoden 2012 jälkipuoliskolla näiden kahden seteliarvon yhteenlaskettu osuus kaikista väärennöksistä oli 82,5 %. Kolmanneksi eniten väärennettiin 100 euron seteleitä, joiden osuus oli 13,0 % kaikista väärennöksistä. Muiden seteliarvojen (5, 10, 200 ja 500 euroa) osuus väärennöksistä on hyvin pieni.

Vuoden 2012 jälkipuoliskolla suurin osa (97,5 %) kierrosta poistetuista väärennöksistä havaittiin euroalueen maissa. Ainoastaan noin 2 % havaittiin euroalueeseen kuulumattomissa EU:n jäsenvaltioissa ja loput 0,5 % muualla maailmassa.

Eurojärjestelmä näkee paljon vaivaa varmistaakseen, että suuri yleisö osaa tunnistaa seteliväärennökset ja että rahaa ammattimaisesti käsittelevien tahojen setelinkäsittelylaitteet tunnistavat luotettavasti väärennökset ja poistavat ne kierrosta.

EKP:n pääjohtaja julkisti tänään toiseen eurosetelisarjaan (ns. Europa-sarjaan) kuuluvan 5 euron setelin. Se otetaan käyttöön 2.5.2013 ensimmäisenä toisen sarjan setelinä. Sarjan muut setelit otetaan käyttöön vähitellen lähivuosien kuluessa. Toisen sarjan seteleissä on paranneltuja turvatekijöitä, jotka edustavat uusinta setelien suojaustekniikkaa ja joiden ansiosta seteleitä on entistä vaikeampi väärentää. Setelit ovat myös aiempaa kestävämpiä. Uudesta 5 euron setelistä kerrotaan tarkemmin osoitteessa www.euronuudetkasvot.eu.

Euroopan keskuspankki
Viestinnän ja kielipalveluiden pääosasto (Directorate General Communications and Language Services)
Tiedotus (Press and Information Division)
Kaiserstrasse 29, D-60311 Frankfurt am Main
Puhelin: +49 69 1344 7455, Faksi: +49 69 1344 7404
Internet: http://www.ecb.europa.eu

Kopiointi on sallittu, kunhan lähde mainitaan.

ACCESS TO MY ACCOUNT

Forgotten your password?

*Required data

Create an account

Feedback form

Feedback form for the download of materials

Please let us know how you intend to distribute our materials.

A confirmation of the availability of the publications requested will be sent to the name and address indicated in your account. If you would like to send the publications to another address, please indicate this below.

* Required data
** The publications are available free of charge from the ECB as long as stocks last.

Feedback form

Feedback form for the download of materials

Please let us know how you intend to distribute our materials.

* Required data

TERMS AND CONDITIONS

LETTER OF INTENT

We wish to use the electronic media and/or print media produced by the European Central Bank (ECB) to inform others. We declare that:
1. Any information or materials received from the ECB will be used for information purposes only.
2. We will not use the “€ OUR MONEY” logo for purposes that could be detrimental to the euro, or for commercial or advertising purposes, and we will adhere to the style guidelines provided in the Partnership Programme.
3. Any electronic materials, pictures, files or documents provided by the ECB will remain its sole property. The ECB will reserve its or third-party copyrights. We will not pass any information or materials received from the ECB to any third party, except for production purposes.
4. Should we use the original master files of materials prepared by the ECB, we will preserve the integrity of the text.
5. We pledge to follow the reproduction rules for euro banknotes and coins as published in the Official Journal of the European Union and available on the ECB’s website at www.ecb.europa.eu/euro/banknotes/reproduction/html/index.en.html.
6. If we use electronic media online, we will include a link to www.new-euro-banknotes.eu and we will inform the ECB of the material used and where it has been used. We will forward the links.
7. We understand that stocks of ECB materials for distribution are limited. We will inform the ECB of the number of copies distributed, the means of distribution as well as the target groups.
On behalf of the company/institution mentioned above, we declare that we will refrain from using any materials either in printed or electronic form provided by the ECB until our membership of the Partnership Programme has been confirmed.
We will be liable for any damages incurred by the ECB should we not act in accordance with this Letter of Intent. We also understand that the ECB reserves the right to terminate our membership at any time.

DISCLAIMER

This privacy notice is made on behalf of the European Central Bank (ECB) and applies to Havas 360, its sub-contractors and all central banks referred to as data processors below.
When you fill in the form on the website http://www.new-euro-banknotes.eu/, we collect personal information directly from you in order to provide you with information on euro banknotes. Your data will be used only for that purpose. You cannot receive information if you do not complete the form.
We keep information on your activity with us and delete it after three years of inactivity. We are committed to ensuring that your information is secure. In order to prevent unauthorised access or disclosure, we have put in place physical, electronic and managerial procedures to safeguard and secure the information we collect online.
We use this personal information to deal with your request(s), manage your account and offer you other ECB publications.
We disclose this information to our sub-contractor CetSI and on a need-to-know basis to the relevant data processors.

A. Your choices

1) You have the right to see the information that we have about you and to get mistakes corrected by contacting Havas 360;
2) You have the right to delete your account with Havas 360.

B. Important

Your information is protected by European Union law. National data protection laws apply in relation to the technical and organisational security measures to be applied by the data processors mentioned below, unless the data processor is the ECB. Contact details for the European Data Protection Supervisor can be found at http://ec.europa.eu/justice/data-protection/bodies/supervisor/index_en.htm.

C. How to reach us

C.2.2 Data processor for Member States and third countries

See data controller.

D. Final provisions

Data controllers may change this privacy notice from time to time by updating this page. You should check this page occasionally to ensure that you are satisfied with any changes. This privacy notice is effective from 22 November 2013.

you have to accept conditions